30 Nisan 2010 Cuma

H ΔΡΑΣΗ για την παράνομη δραστηριότητα του ΠΑΜΕ


Τις τελευταίες μέρες το ΠΑΜΕ, οργάνωση ελεγχόμενη από το ΚΚΕ, χωρίς καμία συνδικαλιστική νομιμοποίηση, προβαίνει σε πράξεις προδήλως έκνομες, με μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις. Συγκεκριμένα, με καταλήψεις λιμανιών, απαγόρευση απόπλου και κατάπλου πλοίων, καταλήψεις ξενοδοχείων, το ΠΑΜΕ επιδιώκει να δοθεί η εντύπωση προς τον υπόλοιπο κόσμο ότι στην Ελλάδα έχει καταλυθεί η έννομη τάξη, οι τουρίστες είναι ανεπιθύμητοι, το κράτος δεν λειτουργεί.

Προφανώς η οργάνωση θεωρεί ότι αν αποτραπεί η κατάρρευση της χώρας, θα χαθεί μια ευκαιρία να επιβάλουν διά της βίας τη λεγόμενη «δικτατορία του προλεταριάτου».


Η Δράση θεωρεί ότι αυτές τις δύσκολες και ιστορικές στιγμές για τον τόπο, κάθε ελεύθερος και δημοκρατικά σκεπτόμενος πολίτης οφείλει να καταδικάζει οποιονδήποτε ταυτίζει τα συμφέροντά του με την αποτυχία διάσωσης της χώρας. Πολλώ δε μάλλον εάν σκοπός του είναι και η επιβολή καθεστώτος φαιού, κόκκινου, ή οποιουδήποτε χρώματος φασισμού. Επίσης εκφράζει τη βαθιά απορία της για την αδράνεια της αστυνομίας στην οργανωμένη και συνεχή δολιοφθορά αγαθών και υπηρεσιών από την οργάνωση ΠΑΜΕ.

29 Nisan 2010 Perşembe

ΣΠΕΙΡΑ ΛΗΣΤΩΝ


Σπείρα έξι ατόμων, τρειών Ελλήνων και τρειών Αλβανών έπεσε στα χέρια της αστυνομίας 6 άτομα. Οι ληστές, έκρυβαν σε παλιό τροχόσπιτο οπλοστάσιο! Όπλα, σφαίρες, γεμιστήρες, φυσίγγια και 1.700 ευρώ......Κατασχέθηκαν ένα JEEP CHEROKEE και μία μηχανή ιδιοκτησίας δύο εκ των συλληφθέντων.

ο ενας απο τους συλληφθέντες ειναι κάτοικος ΜΟΥΡΙΚΙΟΥ.

26 Nisan 2010 Pazartesi

Σύγκλιση, έστω και εκ των υστέρων

Ενδιαφέρον μπλογκ, που κάνει αναφορά στην ανάγκη που έχουμε και εμείς επισημάνει παλαιότερα, σύγκλισης ενός κοινού μετώπου μεταξύ όλων των στοιχειωδώς εχεφρόνων πολιτικών δυνάμεων: Οικολόγοι-Πράσινοι, Δράση, Δημοκρατικοί, Φιλελεύθερη Συμμαχία κτλ...

21 Nisan 2010 Çarşamba

Το Πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967


Στρατιωτικό κίνημα, που εξερράγη τα ξημερώματα τις 21ης Απριλίου 1967, με επικεφαλής τον ταξίαρχο Στυλιανό Παττακό και τους συνταγματάρχες Γεώργιο Παπαδόπουλο και Νικόλαο Μακαρέζο. Κατέλυσε το δημοκρατικό πολίτευμα στην Ελλάδα και επέβαλλε μία στυγνή δικτατορία, που διήρκεσε επτά χρόνια.
Η χώρα την εποχή εκείνη βρισκόταν ουσιαστικά σε προεκλογική περίοδο. Οι εκλογές είχαν προκηρυχθεί για τις 28 Μαΐου και την εξουσία ασκούσε από τις 3 Απριλίου η ΕΡΕ, με πρωθυπουργό τον αρχηγό της Παναγιώτη Κανελλόπουλο, έχοντας τη συναίνεση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γεωργίου Παπανδρέου και του Βασιλιά Κωνσταντίνου. Γεγονός των ημερών ήταν η συναυλία των Rolling Stones στο γήπεδο του Παναθηναϊκού (17 Απριλίου), που όμως διαλύθηκε από την Αστυνομία, προς μεγάλη απογοήτευση των αθηναίων ροκάδων, που θα έβλεπαν ένα συγκρότημα - θρύλο στην ακμή της δημιουργικότητάς του.
Διάχυτη ήταν η πεποίθηση ότι τις επερχόμενες εκλογές θα κέρδιζε η Ένωση Κέντρου και θα επανερχόταν θριαμβευτικά στην εξουσία υπό τον Γεώργιο Παπανδρέου.
Στα δεξιότερα του πολιτικού φάσματος, ένα τμήμα της ΕΡΕ ζητούσε ένα «λοχία» για να σώσει τη χώρα από τον αναρχοκομμουνισμό. Για τη μετεμφυλιακή Δεξιά της προδικτατορικής περιόδου, κομμουνιστές ήταν εν ευρεία εννοια και οι κεντρώοι και οπωσδήποτε ο απρόβλεπτος Ανδρέας Παπανδρέου, που ήταν το ανερχόμενο αστέρι στην πολιτική σκηνή και εκινείτο αριστερότερα από το κόμμα του, την Ένωση Κέντρου.



Οι στρατηγοί, το Παλάτι, κάποιοι πολιτικοί της Δεξιάς και οι Αμερικανοί καλόβλεπαν μία μικρής διάρκειας συνταγματική εκτροπή, που θα επανέφερε την πολιτική κατάσταση στη σωστή ρότα, δηλαδή στην εναλλαγή στην εξουσία της Δεξιάς και ενός μετριοπαθούς Κέντρου. «Η Χούντα των Στρατηγών» έμεινε στα σχέδια, καθώς τους πρόλαβαν με το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου οι μικροί αξιωματικοί, με πρόσχημα τον κομμουνιστικό κίνδυνο. Τέτοια περίπτωση δεν διαφαινόταν στον ορίζοντα, καθώς η ΕΔΑ, που εκπροσωπούσε την κομμουνιστική Αριστερά (το ΚΚΕ ήταν εκτός νόμου), κινούνταν στο 11,80% των ψήφων στις εκλογές του 1964, σε σχέση με το 24,43% του 1958.
Το πραξικόπημα, «Επανάσταση» για τους θιασώτες του, εκδηλώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της 21ης Απριλίου. Λίγες ώρες πριν, είχε ολοκληρωθεί η συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου και τα μέλη του αποχώρησαν για τα σπίτια τους, χωρίς να έχουν ιδέα για το τι θα επακολουθούσε. Ανάμεσά τους και ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Παναγιώτης Παπαληγούρας.
Η τριάδα των Παπαδόπουλου, Παττακού και Μακαρέζου, μπορεί να ήταν άσοι στη συνωμοσία, αλλά εκμεταλλεύτηκαν τον βαθύ ύπνο των δημοκρατικών κυβερνήσεων και φρόντισαν να τοποθετήσουν στις πιο νευραλγικές θέσεις του στρατεύματος ανθρώπους μυημένους στα σχέδιά τους. Τους βοήθησε, επίσης, το γεγονός ότι μέσα στην Αθήνα υπήρχαν μεγάλες μάχιμες μονάδες, όπως το Κέντρο Εκπαιδεύσεως Τεθωρακισμένων, που βρισκόταν στη σημερινή Πολυτεχνειούπολη, με διοικητή τον ταξίαρχο Παττακό.



Από εκεί βγήκαν τα πρώτα τανκς στις 2 τα ξημερώματα, για να καταλάβουν όλα τα στρατηγικά σημεία της πρωτεύουσας (Βουλή, Υπουργεία, ΕΙΡ, ΟΤΕ, Ανάκτορα). Την ίδια ώρα, ο συνταγματάρχης Ιωάννης Λαδάς εξαπέλυε πιστές στο κίνημα δυνάμεις για να συλλάβουν το σύνολο της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας. Οι πραξικοπηματίες έβαλαν σε εφαρμογή το ΝΑΤΟικό σχέδιο «Προμηθεύς», για την αντιμετώπιση του κομμουνιστικού κινδύνου, με αποτέλεσμα να κινηθούν όλες οι στρατιωτικές μονάδες της Αττικής. Μεγάλη ήταν η συμβολή του διοικητή της Σχολής Ευελπίδων, Δημήτρη Ιωαννίδη, ο οποίος κινητοποίησε το τάγμα της σχολής και τη Στρατιωτική Αστυνομία (ΕΣΑ).
Μία από τις πρώτες ενέργειες των συνωμοτών ήταν να συλλάβουν τον αρχηγό του ΓΕΣ αντιστράτηγο Σπαντιδάκη και να τον αντικαταστήσουν με τον ομοιόβαθμό του Οδυσσέα Αγγελή, που ήταν μυημένος στο κίνημα. Ο νέος αρχηγός του Στρατού έδωσε εντολή σε όλους του μεγάλους στρατιωτικούς σχηματισμούς να εφαρμόσουν το σχέδιο «Προμηθεύς» κι έτσι να εξασφαλισθεί η υπακοή του στρατεύματος σε όλη τη χώρα.
Η μοναδική ενέργεια για να αντιμετωπιστεί εγκαίρως το πραξικόπημα έγινε από την πλευρά του Υπουργού Δημόσιας Τάξης, Γεωργίου Ράλλη, ο οποίος προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον ταξίαρχο Ορέστη Βιδάλη για να κινητοποιήσει το Γ' Σώμα Στρατού στη Θεσσαλονίκη. Δεν πρόλαβε, αφού το σχέδιο «Προμηθεύς» είχε ήδη τεθεί σε εφαρμογή, με αποτέλεσμα ο ταξίαρχος Βιδάλης να μην λάβει ποτέ το σήμα του Γεωργίου Ράλλη.
Ο αιφνιδιασμός ήταν πλήρης και στις 3:30 τα ξημερώματα της 21ης Απριλίου το στρατιωτικό κίνημα είχε επικρατήσει και μάλιστα αναίμακτα. Νωρίς το πρωί, το ραδιόφωνο ΕΙΡ έπαιζε εμβατήρια και δημοτικά άσματα και οι αγουροξυπνημένοι Έλληνες άκουγαν τα πρώτα «Αποφασίζομεν και Διατάζομεν» των δικτατόρων, που ήταν η απαγόρευση των συγκεντρώσεων άνω των τριών ατόμων. Με συντακτική πράξη κατά τη διάρκεια της ημέρας ανεστάλησαν οι διατάξεις του Συντάγματος και ματαιώθηκαν οι εκλογές της 28ης Μαΐου 1967.



Μόνο δύο πρωινές εφημερίδες πρόλαβαν να περιλάβουν στην ύλη τους την εκδήλωση του πραξικοπήματος. Η «Καθημερινή» στην πρώτη της σελίδα είχε ένα μονόστηλο με τίτλο «Την 2αν πρωινήν εξερράγη στρατιωτικόν κίνημα. Συνελήφθησαν πολιτικοί άνδρες», ενώ η «Αυγή» πάνω από τον τίτλο της έγραφε: «Συνελήφθησαν από στρατιωτικούς οι Μ. Γλέζος, Λ. Κύρκος, Α. Παπανδρέου. Ασυνήθιστες κινήσεις στρατιωτικών και αστυνομικών δυνάμεων».
Την ίδια μέρα άρχισαν και οι συλλήψεις απλών πολιτών, ενώ είχαμε και τα πρώτα θύματα. Τα όργανα της Χούντας δολοφονούν στον Ιππόδρομο, που είχε μετατραπεί σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, το στέλεχος της ΕΔΑ Παναγιώτη Ελή, ενώ ένας στρατιώτης πυροβολεί τη νεαρή Αθηναία Μαρία Καλαυρά, γιατί δεν υπάκουσε στις διαταγές του. Δέκα ημέρες αργότερα, η Χούντα ανακοίνωσε ότι οι συλληφθέντες ανέρχονταν σε 6509 άτομα, στη συντριπτική τους πλειονότητα αριστερών πεποιθήσεων.
Η Ελλάδα από την 21η Απριλίου 1967 μπήκε στο «γύψο», κατά την έκφραση του Παπαδόπουλου, για 7 χρόνια, 3 μήνες και 3 μέρες.

9 Nisan 2010 Cuma

Τι αξίζει;

Ερώτημα 1

Ας πούμε οτι κουβαλάς μια τσάντα Loui Vuitton. Γεμάτη/ος χαρά που μόλις την αγόρασες. Εσκασες βέβαια 400 Ευρουλάκια αλλά χαλάλι. Ήταν όνειρο να κρατάς μία τέτοια. Πας σε μια φίλη σου για να την επιδίξεις. Την κοιτάει. Και μετά απο λίγο σου λέει: Αυτή είναι μαϊμού. Δεν είναι αυθεντικοί. Τσατίζεσαι αλλα λες μπας; Πας σε κατάστημα και σου το επιβεβαιώνουν, έπειτα απο εξονυχιστικό ψάξιμο. Έσκασες 400Ε για μία τσάντα που κοστίζει 5Ε. Και τώρα;
Τελικά τι έχει σημασία; Υποτίθεται οτι την αγόρασες γι' αυτό που είναι. Ήξερες πως 400Ε δίνεις για αυτό που αγοράζεις. Γι' αυτό που βλέπεις και παίρνεις. Και για τίποτε άλλο. Έτσι δεν είναι; Γιατί μετά τσατίζεσαι; Τι καθορίζει την αξία του προϊόντος; Το trademark ή αυτό που το προϊόν είναι; Κάνοντας ένα μεγάλο brand και πουλώντας απλά πράγματα σε υπερτιμολογημένες τιμές τους δίνει αυτόματα και παραπάνω αξία; Αν είναι έτσι τότε νομίζω πως κάπου το χάνουμε το νόημα.
Ένα παράδειγμα είναι τα προϊόντα της apple. Οκ ας πούμε οτι έχουνε κάποια παραπάνω πλεονεκτήματα απο πλευράς σταθερότητας και γρηγοράσας (για τα mac.) Αυτό όμως δικαιολογεί την υπερβολικά μεγάλη τιμή τους; Ή απλά είμαστε τόσο καταναλωτές που πέφτουμε στην παγίδα του μάρκετινγκ και μας πιάνουν απο τη μύτη;

Ερώτημα 2

Αγόρασα πορτοκάλια. Τα έχω στο ψυγείο. Ο γείτονας μου φέρνει και αυτός μια σακούλα πορτοκάλια δώρο. Καλής ποιότητας και αυτά. Ας πούμε πως και αυτά που πλήρωσα και αυτά που μου έκαναν δώρο είναι ίδιας ποιότητας. Και ας υποθέσουμε πως αν καταναλώσω τα μεν, τότε τα δε θα έχουν χαλάσει και έτσι δεν θα μπορέσω να τα φάω. Ποιά πρέπει να φάω; Αυτά που πλήρωσα ή αυτά που πήρα τζάμπα; Ποιά έχουν μεγαλύτερη αξία;

7 Nisan 2010 Çarşamba

Ψηφιακά "καθυστερημένοι" οι Έλληνες βουλευτές

Άρθρο στο Forthnet.gr, για σχετική έρευνα του Παντείου Πανεπιστημίου.

5 Nisan 2010 Pazartesi

It's All About Money


Όλα τα οικονομικά προβλήματα της Ελλάδας ξεκίνησαν ΑΠΟ ΠΑΝΤΑ.
Ας κρατηθεί αυτό και ας ξεκινήσουμε απο το τέλος.
Πριν απο κανα δυο ίσως και τρία χρόνια ξεκίνησε η τελαυταία πιστωτική κρίση παγκοσμίως, γνωστή και ως κρίση. Βέβαια δεν ξεκίνησε απο εκεί. Τα αίτια είναι πιο βαθιά που πάνε στην αρχή της δεκαετίας του 80 με την κρίση της Ιαπωνίας, Αργεντινής κτλ. που ουσιαστικά είναι η αρχή αυτού που τώρα βιώνουμε.
Στην Αμερική τα δάνεια δίνονταν με το τσουβάλι και τα σπίτια χτίζονταν κατα χιλιάδες. Οι τιμές τους ανέβαιναν και ανέβαιναν μέχρι όμως ένα όριο, που δεν το είχαν δει όλοι. Οι περισσότεροι δηλαδή. Αλλά και να το είχαν δει δεν θα μπορούσαν να κάνουν κάτι, γιατί όταν παίρνεις ένα δάνειο για ένα σπίτι, και αυτό είναι στα 300.000$ ενώ η πραγματική αξία του σπιτιού είναι λιγότερο απο 100.000$ τότε και να ξέρεις οτι πληρώνεις και δανείζεσαι πολύ περισσότερο απο την πραγματική αξία δεν μπορείς να κάνεις κάτι.
Κάπου αυτό το πράγμα παραπήγε. Δάνεια άρχιζαν να μην αποπληρώνονται, και ουσιαστικά η φούσκα έσπασε. Τα σπίτια έμειναν απούλητα η κατασχεμένα και ακατοίκητα, με αποτέλεσμα οι τιμές τους να πέσουν. Μέσω όμως αυτού, χρεοκόπησαν και όσοι είχαν πάρει οικονομικά προϊόντα που βασίστηκαν στα αέρινα λεφτά των δανείων και της κατασκευής. Και φτάνουμε στο σημείο η Αμερική να περνάει την μεγαλύτερη κρίση της.
Αυτό είχε σαν αντίκτυπο όμως να πέσει η τιμή του δολαρίου Έτσι απο τη μία ναι μεν έχουμε οικονομικό πρόβλημα, απο την άλλη όμως απο τη στιγμή που το δολάριο πέφτει, το ευρώ γίνεται πιο ακριβό νόμισμα. Αυτό έχει με τη σειρά του σαν αποτέλεσμα οι εξαγωγές της Ευρώπης να έχουν πρόβλημα, αφού πλέον ο Αμερικανός και όποιος έχει βασίσει την οικονομία του στο δολάριο βρίσκει τα Ευρωπαϊκά προϊόντα πιο ακριβά. Έτσι έρχεται και η κρίση της οικονομίας της Ευρώπης.
Έχοντας μέσα στους κόλπους της όμως χώρες σαν την Ελλάδα, την Ισπανία, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ιταλία κλπ. με αδύναμες οικονομίες και χρόνια προβλήματα στην ανάπτυξη δημιουργείται ένα τέχνασμα.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί οτι εμείς σαν κράτος πάντα δανειζόμασταν Δεν είναι η πρώτη φορά που πακέτα έρχονται απο το εξωτερικό σαν στήριξη. Και δεν πρέπει να ξεχαστεί πως όλο το οικονομικό θαύμα της Ελλάδας βασίζεται σε ξένα χρήματα που ήρθαν απο το εξωτερικό. Απο τα μέσα της δεκαετίας του 80 όμως παίρνουμε μια στροφή αποβιομηχάνισης της χώρας. Στα μέσα της δεκαετίας του 90 έχει γίνει η πλήρης αποβιομηχάνιση και προχωράμε με ταχύτατους ρυθμούς και στην αποαγροτικοποίηση. Αυτό δεν είναι μόνο δική μας επιλογή. Ίσα ίσα δεν είναι καν δική μας. Με προσταγές της Γερμανίας και των άλλων ισχυρών της Ένωσης, τα αγροτικά προϊόντα πρέπει να πωλούνται με μία ίδια πολιτική. Αυτό δεν βοηθάει καθόλου τα ελληνικά προϊόντα με αποτέλεσμα να μην πωλούνται στο εξωτερικό τα δικά μας, αλλά να κάνουμε και εισαγωγές. Αυτό με την μάσκα του ανταγωνισμού και της πάταξης του μονοπωλείου έγινε για να βοηθηθούν και να σπρώξουν οι αγρότες των πιο βόρειων χωρών τα προϊόντα τους. Έτσι τσακίστηκε και η αγροτική οικονομία, αφού η βιομηχανική είχε μεταναστεύσει σε άλλες πιο οικονομικές χώρες. Μας έμεινε μόνο ο τουρισμός, αλλά καμία χώρα μεγάλου μεγέθους δεν μπορεί να βασίζει την οικονομία της εκεί.
Για να κλείσει η μεγάλη παρένθεση, το τέχνασμα που κατασκευάστηκε ήταν να απειληθούν οι χώρες αυτές με πιο αδύναμη οικονομία, οτι θα πρέπει να έχουν οτι θα πρέπει να ξεπληρωθούν τα χρέη κλπ για να γίνει ένας σάλος. Έτσι πρέπει να πέσει το ευρώ. Και έτσι και έγινε. Μειώθηκε η διαφορά με το δολάριο, πράγμα που κατατάσσει πιο ανταγωνιστικά και πάλι τα ευρωπαϊκά προϊόντα. Φυσικά και δεν συμφέρει στην συγκεκριμένη περίπτωση την Ευρώπη να διώξει την Ελλάδα απο την Ένωση. Γιατί όχι μόνο χρησιμοποιείται για εκφοβισμό και για σκακιέρα όπου πάνω της θα παίζονται οικονομικά παιχνίδια παγκόσμιας κλίμακας, χρησιμεύει επιπλέον και σαν υπόδειγμα σφιχτής πολιτικής, κόψιμο κοινωνικών δαπανών και μείωση κοινωνικής πολιτικής και εργασιακών κεκτημένων, και για άλλες χώρες.
Και για να κλείσει το συγκεκριμένο άρθρο να τονιστεί ότι η Ελλάδα είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της αμυντικής βιομηχανίας στην Ευρώπη. Έχοντας δίπλα την Τουρκία, και με το πρόσχημα πάντα του θερμού επεισοδίου αναγκάζεται να πληρώσει για προστασία, ακριβώς όπως ένας μαγαζάτορας πληρώνει τους μπράβους για να μη του σπάσουν το μαγαζί. Και αυτός ο μπράβος είναι η Αμερική, η Γερμανία και η Γαλλία.
Έτσι έχοντας μία χώρα με τον μισό της προϋπολογισμό να πηγαίνει στους εξοπλισμούς, τα λίγα λεφτά που μένουν δεν φτάνουν για τα πάντα. Έτσι πέφτουμε σαν τα κοράκια να αρπάξουμε ότι μπορούμε. Η μη κοινωνική πολιτική, η μη ουσιαστική ανάπτυξη, το βόλεμα και η νοοτροπία του να φάω τα πιο πολλά δεν είναι η αιτία αλλά το αποτέλεσμα των όσων βιώνει η οικονομία και ο πλούτος αυτής της χώρας. Μαζί με την αμορφωσιά δημιουργούν ένα πολύ δυνατό συνδυασμό που ίσως έχει φτάσει στο σημείο που δεν υπάρχει επιστροφή για την σωτηρία της οικονομίας.
Πάντως σίγουρα θα σταματήσουν να επιτίθενται σε μας και στις χώρες που προαναφέρθηκαν, μόνο όταν το Ευρώ και η Ευρωπαϊκή οικονομία ορθοποδήσει ξανά και έρθει στα ίσα της (δηλαδή η οικονομία της Γερμανίας ουσιαστικά).
Μέχρι τότε θα δανειζόμαστε και πάλι, αλλά δεν θα βγαίνει με κωλοδάχτυλο κανένα άγαλμα σε κανένα περιοδικό. Και πάλι τότε θα θυμηθούν ότι ζούμε στη χώρα όπου έδωσε τον πολιτισμό κλπ τέτοιες χαζομάρες...

2 Nisan 2010 Cuma

Η πορεία προς το ΣταυρόΜέσα από τους θρησκευτικούς ύμνους



Τη Μ. Τεσσαρακοστή πριν από το Πάσχα προστίθεται και η νηστεία για να προετοιμάσει ψυχικά τους χριστιανούς να ζήσουν το θείο Πάθος και να χαρούν την Ανάσταση του Κυρίου.
Κοντά σ’ όλα αυτά είναι τα τροπάρια και οι ύμνοι της Εκκλησίας μέσα στους οποίους διατυπώνονται και προβάλλονται τα δόγματα της χριστιανικής πίστεως και μέσω αυτών καλλιεργείται η συναισθηματική σχέση των ανθρώπων με το πρόσωπο του Χριστού, της Παναγίας και όλων των αγίων της Εκκλησίας.
Ολο το διάστημα της Τεσσαρακοστής μέσα από τους ύμνους αναδεικνύεται ο πένθιμος χαρακτήρας των ημερών για να κορυφωθεί τη Μ. Εβδομάδα με τα άγια και σεπτά πάθη του Χριστού. Η χαρμόσυνη γιορτή της Κυριακής των Βαϊων θα μπορούσε να θεωρηθεί ως εισαγωγή στην Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα. Δύο βασικά γεγονότα κυριαρχούν την ημέρα εκείνη.
Το θαύμα της Ανάστασης του Λαζάρου και η θριαμβευτική υποδοχή του Χριστού στα Ιεροσόλυμα. Όλα τα τροπάρια της ημέρας εκείνης – το πρωί – εξυμνούν και εκθειάζουν τον νικητή του θανάτου, το Χριστό, αλλά και τα αισθήματα των εβραίων που σπεύδουν στους δρόμους της πόλης κραυγάζοντας «Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, βασιλεύς του Ισραήλ». Στα χέρια τους κρατούν κλαδιά από φοίνικες, σύμβολα του νικητή και θριαμβευτή. Ετσι, υποδέχονται το Χριστό.
Η εικόνα, όμως, το βράδυ αλλάζει. «Ιδού ο νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυχτός». Πρόκειται για την ακολουθία του όρθρου της Μ. Δευτέρας και ψάλλεται το βράδυ της Κυριακής για να διευκολύνονται οι χριστιανοί. Αυτό ισχύει για όλες τις μέρες της Μ. Εβδομάδας. Παρακολουθούν οι χριστιανοί με κατάνυξη τα τροπάρια της εκκλησίας και μέσα από αυτά το θείο δράμα. «Τον νυμφώνα σου βλέπω, Σωτήρ μου, κεκοσμιμένο, και ένδυμα ουκ έχω, ίνα εισέλθω εν αυτώ. Λάμπρυνόν μου την στολήν της ψυχής, φωτοδότα και σώσον με». Είναι το τροπάριο που συγκινεί τους χριστιανούς τη Μ. Εβδομάδα και ψάλλουν στην Εκκλησία μαζί με τους ψάλτες.
Θα πρέπει να έχουμε υπ’ όψη μας ότι τα τροπάρια της εκκλησίας γράφτηκαν από ευσεβείς χριστιανούς που βίωσαν βαθιά μέσα τους την αγάπη και την πίστη τους στο Θεό, την Παναγία και κυρίως το Χριστό. Οι περισσότεροι ήταν μοναχοί σε διάφορα μοναστήρια, όπως ο Ιωάννης Δαμασκηνός, αλλά και Πατριάρχες ακόμη και αυτοκράτορες του Βυζαντίου, όπως ο Λέων Στ΄ ο Σοφός και πολλοί άλλοι λαϊκοί αναδείχτηκαν ποιητές και μελωδοί των εκκλησιαστικών ύμνων.
Σε όλα τα τροπάριά τους οι υμνογράφοι με την ποιητική τους φαντασία και τη θεολογική τους κατάρτιση,
Λίγο πριν ο ιερέας μετέφερε στο μέσον του ναού την εικόνα του Χριστού στο μέσον του ναού ψάλλοντας το τροπάριο: «Ιδού ο νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυχτός» με το οποίο ανοίγει και η αυλαία της Μεγάλης Εβδομάδας των παθών του Κυρίου.
Νυμφίος είναι ο γαμπρός και ο Χριστός είναι ο συμβολικός γαμπρός της εκκλησίας. Άλλο ένα τροπάριο που ψάλλεται την Μ. Τρίτη το βράδυ. Το συνέθεσε η ποιήτρια Κασσιανή μοναχή. Το ποίημα αναφέρεται στην εσωτερική συντριβή και την ειλικρινή μετάνοια που ένοιωσε η άγνωστη γυναίκα που συνάντησε το Χριστό στη Βηθανία, λίγες μέρες πριν από το Πάσχα. Εκεί, με το μύρο άλειψε, το κεφάλι και τα πόδια του Χριστού (Ματθ. ΙΔ΄1-3).
«Κύριε, η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή». Πρόκειται για κάποια γυναίκα πόρνη η οποία ζήτησε και έλαβε από τον Ιησού την άφεση των αμαρτιών της. Θλίβεται για τα σφάλματά της και κλαίει. Παρακαλεί το Χριστό να δεχθεί τα δάκρυα μετανοίας που χύνει: «Δέξαι μου τας πηγάς των δακρύων».
Λίγο παρά κάτω στο τροπάριο, γίνεται λόγος για την επίσκεψη του αυτ/ρα Θεοφίλου στο μοναστήρι όπου ζούσε η ποιήτρια Κασσιανή. Όταν άκουσε κάποιο θόρυβο έφυγε. Ο αυτ/ρας όταν πήγε στο κελί βρήκε στο συρτάρι της το τροπάριο. Αμέσως συμπλήρωσε τη φράση: «ων εν τω παραδείσω Εύα το δειλινόν, κρότον τοις ωσί ηχηθείσα τω φόβω εκρύβη».
Ο Θεόφιλος γνώριζε την Κασσιανή, όταν πριν από κάποιους μήνες την απέρριψε από την υποψηφιότητά της ως μέλλουσα αυτοκράτειρα εξαιτίας της ευφυΐας της και προτίμησε τη Θεοδώρα.
Η Κασσιανή όταν γύρισε στο κελί της είδε τα λόγια που γράφτηκαν και τα άφησε (Γι’ αυτό δεν έχουν καμία σχέση εννοιολογική με το περιεχόμενο του ύμνου).
Συγκίνηση μεγάλη προκαλούν τα τροπάρια της Μ. Παρασκευής που ψάλλονται το βράδυ της Μ. Πέμπτης. Είναι η μέρα που διαβάζονται οι δώδεκα περικοπές από τα Ευαγγέλια, για να έχει ο εκκλησιαζόμενος την ημέρα εκείνη πλήρη εικόνα των γεγονότων της σύλληψης του Χριστού και παρουσίας του στο Εβραϊκό δικαστήριο. Ακολουθεί η προσπάθεια του Πιλάτου για την αθώωση και τελικά η πορεία προς το Γολγοθά. Είναι στιγμές συγκινητικές που τις παρακολουθούμε τη Μ. Πέμπτη όταν ο ιερέας μεταφέροντας τον Τίμιο Σταυρό από το Ιερό στο κέντρο του Ναού ψάλλοντας το τροπάριο : «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου, ο εν ύδασι την γην κρεμάσας.
Στέφανον εξακανθών περιτίθεται, ο των αγγέλων βασιλεύς. Ψευδή πορφύρας περιβάλλεται, ο περιβάλλων τον ουρανόν εν νεφέλαις. Ράπισμα κατεδέξατο, ο εν Ιορδάνη ελευθερώσας του Αδάμ. Ηλοις προσηλώθη, ο Νυμφίος της Εκκλησίας. Λόγχη εκεντήθη, ο Υιός της Παρθένου. Προσκυνούμεν σου τα πάθη Χριστέ. Δείξον ημίν και την ένδοξόν σου Ανάστασιν».
Ο ποιητής – υμνογράφος αισθάνεται οδύνη όταν βλέπει το Χριστό επάνω στο Σταυρό. Αναρωτιέται, πώς είναι δυνατό να συμβεί σ’ αυτόν που είναι ο δημιουργός του σύμπαντος, να δέχεται ακάνθινο στεφάνι ενώ είναι βασιλιάς και στους αγγέλους. Να ενδύεται με ψεύτικο χιτώνα βασιλικό, να δέχεται ραπίσματα, τα καρφιά και τη λόγχη να τον τραυματίζει στο σώμα.
Στο τέλος, αφού προσκυνά τα πάθη του, τον παρακαλεί να δείξει τη δύναμή του με την ένδοξη Ανάστασή του. Σε ένα άλλο τροπάριο των «αίνων» ο ποιητής προσπαθεί να ερμηνεύσει το δράμα της Παναγίας που έβλεπε επάνω στο Σταυρό το παιδί της να υποφέρει: «Παρεστώσα δε η μήτηρ σου εβόα θρηνωδούσα μητρικώς. Πως μη θρηνήσω, και τα σπλάχνα μου τύψω, ορώσα σε γυμνόν, ως κατάκριτον εν ξύλω κρεμάμεμον;».
Ακολουθεί το δοξαστικό σε ήχο πλ. Β΄. Είναι η κορύφωση της δραματικής εικόνας της ημέρας. Είναι τα λόγια του Χριστού με τα οποία εκφράζει το παράπονο αλλά και την ανθρώπινη αχαριστία. «Εξέδυσαν με τα ιμάτιά μου, και ενέδυσάν με χλαμύδα κοκκίνην. Εθηκαν επί την κεφαλήν μου, στεφάνον εξ ακανθών και επί την δεξιάν μου χείρα, έδωκαν κάλαμον, ίνα συντρίψω αυτούς, ως σκεύη κεραμέως».
Εδώ η θλίψη του Χριστού δείχνει όχι μόνο την απόρριψη αλλά και την ειρωνεία που αισθάνεται από την συμπεριφορά των ρωμαίων στρατιωτών που μοιράζονται με κλήρο τα ενδύματά του.
Ακολουθεί η Μ. Παρασκευή που ψάλλονται τα τροπάρια και οι ύμνοι του Μ. Σαββάτου. Μεγάλη συγκίνηση παρουσιάζει, βέβαια, ο κανόνας «Κύματι θαλάσση» ποίημα του Μάρκου Μοναχού (α΄, γ΄,δ΄ωδές) και του Κοσμά του Αγιοπολίτου (Στ΄, ζ΄, η΄και θ΄ωδές) που ο κόσμος τον παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον όχι τόσο για το περιεχόμενό του αλλά για την μουσική του έκφραση. Τα τροπάρια όλα της ημέρας αυτής διακρίνονται για τον έντονο χαρακτήρα του πένθους αφού έγινε η αποκαθήλωση του Χριστού από το Σταυρό και ο ενταφιασμός του.
Εκείνο που ιδιαίτερα συγκινεί τους πιστούς είναι η ψαλμωδία του επιταφίου ύμνου, γνωστού ως εγκώμια του Χριστού. Αποτελούνται από τρεις στάσεις – συλλογές. Η πρώτη αρχίζει με το γνωστό: «Η ζωή εν τάφω» σε ήχο πλ. α΄ η δεύτερη: «Αξιον εστί» πάλι στον πλ. α΄ ήχο και η Τρίτη «Αι γενεαί πάσαι, ύμνον τη ταφή σου, προσφέρουσι Χριστέ μου». Θεωρούνται έργο λαϊκής προέλευσης και δεν διακρίνονται για την αρχαιότητά τους. Απαντούν στους κώδικες με διάφορες παραλλαγές. Είναι, μάλλον, έργο του Θεοδώρου Στουδίτου ενός αξιόλογου μοναχού και συγγραφέα του 9ου αιώνος.
Εδώ τελειώνει στην πραγματικότητα η Μ. Εβδομάδα. Εκείνο που έχει σημασία για όλους μας είναι να παρακολουθήσουμε με κατάνυξη και αφοσίωση τις ακολουθίες της Μ. Εβδομάδας. Να συμπάσχουμε με το Χριστό στο θείο δράμα για να νιώσουμε και αξιωθούμε την νικηφόρα Ανάστασή του.
Καλό Πάσχα