6 Haziran 2012 Çarşamba

Acemiler İçin Google Analytics Rehberi

Gerek yorumlar aracılığıyla gerekse iletşim formundan Google Analytics hakkında çok soru aldım.Google Analytics nedir, ne işe yarar, nasıl kullanılır, analytics kodu nereye eklenir gibi sıkça sorulan sorulara cevaben bir yazı hazırlayacağımın sözünü vermiştim.Şimdi Googgle Analytics’i daha yakından tanıma zamanı.

 

Google Analytics Nedir?

 

Aslında Google’ın reklam servisi olan AdWords kullanıcıları düşünülerek oluşturulmuş bu araç, AdWords hesabınız olmasa da kullanabileceğiniz, blogunuzun ziyaretçilerinin davranışlarını analiz etmenize yarayan ücretsiz bir (Aylık 5 milyon sayfa gösterimine kadar ) Google servisidir.

 

Analytics için bir sayaç veya istatistik aracı tanımlaması çok hafif kalır.Zira klasik istatistik ve sayaç servislerinin verileri genel istatistiklerden ibaretken, Analytics’te ziyaretçinizin nereden geldiği, blogunuzda ne kadar vakit geçirdiği, hangi şehirden, hangi tarayıcıyla, hangi işletim sistemiyle bağlandığı, blogunuzdaki reklamlara tıklayıp tıklamadığı, sattığınız bir ürünü alıp almadığı ya da üye olmasını istediğiniz bir bültene üye olup olmadığı gibi çok daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

 

Google Analytics Kurulumu

 

1.Adım: http://www.google.com/analytics/tr-TR/ adresine giderek Şimdi Kaydolun linkine tıklayın.Açılan sayfada Google hesabınızla giriş yaptıktan sonra formu resimdeki gibi yeni hesap oluşturun.

 

Google Analytics Kurulumu

 

2.Adım: İlk adımı başarılı bir şekilde geçtiyseniz açılan sayfada blogunuzdan izlemeye yarayan bşr Analytics izleme kodu verilecek.Bu kodu şablonunuzun </head> kodundan önce ekleyin ve Analytics kurulum sayfasına geri dönerek Kaydet butonuna basın.Eğer doğru bir şekilde eklediyeniz kısa bir süre sonra blogunuz izlenmeye başlayacaktır.Verileri pamnelde görmeniz ise 24 saat sürebilir.

 

Google Analytics Kurulumu

 

Gösterge Tabloları

 

Gösterge tabloları yani dashboardlar en sık kullanacağınız bölümlerdir.Buraya Analytics hesabınızı her ziyaret ettiğinizde en çok görmek istediğiniz veriler nelerse onları koymalısınız.Bunu +Widget Ekle yazan yerden yapabilirsiniz.

 

Google Analytics Gösterge Tabloları

 

Önce mevcut widgetların sağ üst tarafında bulunan düzenleme ikonların tıklayın ve açılan pencerenin sağ alt tarafında bulunan Widget’ı sil yazısına tıklayarak buraa görmek istemediğiniz widgetları kaldırın.

 

Şimdi en çok görmek istediğiniz ve en önemli verilere karar vererek +Widget ekle yazan yerden o widgetları gösterge tablonuza ekleyin.

 

Öneri: Ben kendi gösterge tabloma eklediğim ve çok önemsediğim şu wigetları size de öneririm.Tekil Ziyaretçi Sayısı, Ortalama Ziyaret Süresi, Hemen Çıkma Oranı, Ziyaret Sayısı, Sayfa Gösterimeri.

 

Gerçek Zamanlı

 

Google Analytics’in yeni özelliklerinden biri olan gerçek zamanlı takip seçeneği henüz beta olmasına rağmen çok faydalı ve eğlenceli bir özellik.Bu bölümde blogunuzda o an kaç kişi bulunduğunu, blogunuza hangi kaynaktan ve hangi anahtar kelimeden ulaştığını, hangi şehiren bağlandığını, hangi yazınızı okuduğunu anlık olarak takip edebilirsiniz.

 

Google Analytics Gerçek Zamanlı

 

Kitle Raporları

 

Yukarıda bahsettiğim gösterge tablolarını ve gerçek zamanlı istatistikleri her gün kontrol edip önem verdiğiniz verileri inceleyebilirsiniz ancak sandart raporlama bölümü çok detaylı her türlü veriyi bulabileceğiniz bir bölüm olduğu için bunları incelemek saatlerinizi alabilir.Bu yüzden standart raporları uzun periyodlarda incelemenizi öneririm.

 

Google Analytics Kitle Raporları

 

Standart raporlarda ilk veri kitle yani ziyaretçi verileridir.Buraya girdiğinizde son 1 aylık bilgiye ulaşabilirsiniz.Tabi isterseniz bu aralığı değiştirmeniz mümkün.Kitle ekrannda sizi son 1 aylık özet karşılar.Sol taraftaki menüyü kullanarak çok daha detaylı bilgilere erişebilirsiniz.Bunlar:

  • Demografi: Ziyaretçilerinizin hangi dli kulllandığını ve hangi ülkeden veya şehirden bağlandıklarını gösterir.
  • Davranış: Yeni ziyaretçilerinizle geri gelen ziyaretçilerinizin oranını, blogunuzda kalma sürelerin gösterir.
  • Teknoloji: Ziyaretçilerinizin hangi tarayıcıyı, hangi işletim sistemini, ekran çözünürlüğünün kaç olduğunu gösterir.
  • Mobil: Blogunuzu mobil cihazlar kullanarak bağlanlara ait bilgileri gösterir.

Trafik Kaynakları

 

Çok vakit geçireceğiniz bölümlerden biri de trafik kaynaklarınn olduğu bir bölümdür.Blogunuza hangi sitelerden tıklanarak ulaşılmış? Google’da hangi kelime arandığında izib blogunuz çıkmış ve insalar o sonuca tıklayarak hangi yazınıza ulaşmış? Tüm bu bilgileri trafik kaynakları bölmüne bulablirsiniz.,

 

Google Analytics Trafik Kaynakları

 

Bu bölümü açtığınızda da karşınıza son 1 ayda blogunuza gelen ziyaretçilerin kaçının arama motorlarından, kaçının yönlendirme ile geldiğini gösteren bir özet çıkacaktır.Detaylar için yine soldaki menüyüü kullanabilirsiniz.Buradan:

  • Kaynaklar: Blogunuza hangi kaynaktan kaç kez girildiği, o kaynaktan sblogunuza girenlerin blogda ne kadar vakit geçirdiği, Google’da hangi kelime aranarak blogunuza ulaşıldığı gibi bilgileri gösterir.
  • Sosyal: Blogunuzun sosyal medya platformlarındaki performansını gösterir.

 

İçerik

 

İçerik bölümünü açtığınızda sizi son 1 aydaki gün gün sayfa gösteriminizi görebileceğiniz bir grafik karşılar.Hemen altında ise içeriğinizle ilgili önemli metriklre ait bir özet göreceksiniz.Detaylı bilgilere ulaşmak içinse sol taraftaki menüyü kullanabilirsiniz.

 

Google Analytics İçerik

 

Soldaki içerik menüsünden şu detaylara ulaşabilirsiniz:

  • Site İçeriği: Ziyaretçileriniz hangi sayfalarınıza giriş yaptığını, orada ne kadar zaman geçirdiğini, blogunuzu hangi sayfadan terk ettiğini, her sayfaya ait hemen çıkma oranını görebilirsiniz.
  • Site Hızı: Hangi sayfanın ne kadar sürede yüklendiğini, blogunuzun hangi tarayıcıda ne kadar sürde yüklendiğini ve blogunuzun ortalama açılış hızını görebilirsiniz.

Eğer siz debenim gibi kişisel ve hobi olarak blog yazıyorsanız bu kadar bilgi balşangıç için yeterli.Üstelik Google Analytics kullandıkça yeni özlliklerini kendiniz keşfedebileceğiniz ve deneyiminizi arttırabileceğiniz bir araçtır.E-ticaret ve dijital reklamlarla uğraşanlar için bu bilgiler okyanusta bir damladır ancak bizim blogu ve ziyaretçileri hakkında bilgi toplamak isteyen blogcular için yeterlidir.Önümüzdeki günlerde Google Analytics ile ilgili bazı ipuçları ve püf noktalarını paylaşmaya devam edeceğim.

 

Bu arada yazıda kullandığım resimleri size anlatmak için oluşturduğum ve test bloguma ait yeni hesaptan aldığım için bütün değerler 0 gözüküyor.Resimleri kullanmamdaki amaç hangi metriğin nerde olduğunu göstermekti.

4 Haziran 2012 Pazartesi

Facebook Sayfalar İçin 2 Yeni Özellik

Geçtiğimiz günlerde Facebook, hayran sayfalarının yönetimini kolaylaştırmaya yönelik çok önemli 2 güncelleme yaptı.Facebook sayfası olan blogculara bu yeni özelliklerden bahsetmek istiyorum.

 

Yönetici Görevleri

 

İlk değişiklik özellikle hayran sayısı fazla olan ve bir hayli aktif hayran sayfalarının yönetimini çok kolaylaştracak olan 5 farklı yönetici tipi.Şimdi gelin yönetici türlerini tanıyalım.

 

1. Yönetici: Facebook hayran sayfasının en yetkili kişisidir.Her türlü yetkiye sahiptir.Yapabilecekleri:

  • Yönetici ekleyip silebilir.
  • Yönetici görevlerini değiştirebilir.
  • Sayfa bilgisini ve uygulamaları düzenleyebilir.
  • Yeni durum güncellemesi, fotoğraf,  video gönderebilir.
  • Yorumları cevaplayıp, silebilir.
  • Sayfa adına mesaj gönderebilir.
  • Reklamlar oluşturabilir.
  • İstatistikleri görebilir.

2. İçerik Yetkilisi: Sayfanızı güncel tutmaya yardımcı olacak ve hayranlarla etkileşimi arttıracak yöneticilerdir.Yapabilecekleri:

  • Sayfa bilgisini ve uygulamaları düzenleyebilir.
  • Durum güncellemesi, fotoğraf ve video gönderebilir.
  • Yorumları cevaplayıp, silebilir.
  • Sayfa adına mesaj gönderebilir.
  • Reklamlar oluşturabilir.
  • İstatistikleri görebilir.

3. Moderatör: Ana görevi sayfadaki düzeni ve temizliği sağlamak olan yöneticidir.Yapabilecekleri:

  • Yorumları cevaplayıp silebilir.
  • Sayfa adına mesaj gönderebilir.
  • Reklamlar oluşturabilir.
  • İstatistikleri görebilir.

4. Reklam Veren: Sayfanızın reklamlarla ilgili görevlerini üstelenecek yöneticilerdir.Yapabilecekleri:

  • Reklamlar oluşturabilir.
  • İstatistikleri görebilir.

5. İstatistik Analisti: Sayfanızın istatistiklerini inceleyerek yeni stratejiler geliştirmeye yardımcı olabilecek yöneticilerdir.Yapabilecekleri:

  • İstatistikleri görebilir.

 

Yönetici Görevleri Nasıl Atanır?

 

Facebook Yönetici Görevleri

 

Öncelikle Facebook hayran sayfanızın üst tarafındaki Sayfayı Düzenle yazısına tıklayın.Açılan sayfada sol taraftaki menüde Yönetici Görevleri yazan yere tıklayın.Burada görevlendirmek istediğinizin kişinin isinin altındaki açılır menüden görevini belirleyin ve kaydedin.

 

Yazı Zamanlama

 

Facebook’un eklediği diğer bir özellik olan yazı zamanlama özelliği ise sayfanızdan daha fazla verim almanıza çok yardımcı olacak.Bu özellik sayesinde göndermek istediğiniz durum güncellemesi, fotoğraf veya videoyu arka arkaa göndermek yerine hayralrıızın en aktif olduğu gün ve saatlere programlayarak gönderebiliyorsunuz.Aşağıda yazı zamanlamanın nasıl yapıldığını gösteren bir video hazırladım.

 

 

 

Facebook’ta Blog Hocam

Blog Hocam Facebook sayfasını beğenerek yeni yazıları takip edebileceğiniz gibi blog dünyası, SEO ve sosyal medyaya dair pratik bilgileri ve güncel haberleri de alabilirsiniz.

http://www.facebook.com/bloghocam

1 Haziran 2012 Cuma

Blogunuzun Ziyaretçi Trafiğine Zarar Verecek 7 Hata

Blog sahiplerinin amacı bloglarının ziyaretçi trafiğini arttırmak. Trafiği arttırırsak
daha fazla kişi yazdığımız yazıları okuyabiliyor. Fakat çoğu zaman yazılarımızı
yazarken çok da dikkat etmiyoruz. O yüzden yazılarımızı yazdıktan sonra bir kez
daha gözden geçirmemiz gerekiyor. Birçoğumuzun belki de farkında olmadan
yaptığımız hataları aşağıda anlattım.

 

Blog Trafiği

 

1. Blogunuza düzenli olarak içerik girmemek.


Her gün düzenli olarak blogunuza yazı girmezseniz, istediğiniz gibi bir trafik elde
etmeniz zor. Birkaç günde bir yazı yazmak, ziyaretçilerinizin sitenize olan ilgisini
azaltacaktır.

 

2. Blogunuza çok fazla içerik girmek.


Eğer haber sitesi filan değilseniz gün içerisinde birden fazla yazı girmek size
yarardan çok zarar getirebilir. Zaten hiç kimse sizden bunu beklemiyor. Birden fazla
yazı yazmak, ziyaretçilerinizi sıkabilir. Yazdığınız yazıların okunma oranını da
azaltabilir. En ideali günde bir yazı yazmak.

 

3. Blogunuzda çok uzun yazılar yazmak.


Yazdığınız yazıların 500-700 karakter olması bence en ideali. Fakat bazı durumlarda
ister istemez daha fazla olabilir. Eğer yazınız çok uzunsa, en iyi yol yazınızı iki parça
halinde yayımlamak.

 

4. Yazdığınız manşetler ilgi çekici değil.


Yazınızın içeriğini kısa ve etkileyici bir cümleyle anlatmak aslında çok kolay
gibi görünse de bir o kadar zor. Bu noktada ne kadar yaratıcı olduğunuz devreye
giriyor. Kendinizi, yazıyı okuyacak olan kişilerin yerine koyun. Nasıl bir manşet sizi
okumaya teşvik eder, bunu düşünün.

 

5. Yazınızın ilk parağrafı etkileyici değil.


Yazdığınız yazının manşeti ne kadar etkileyici olursa olsun. Eğer ilk parağraf,
yazınızı okuyan kişileri etkilemezse, yazının devamını okumadan sayfayı
kapatacaklardır.

 

6. Yazılarınıza yapılan yorumları onaylamamak veya cevap vermemek.


Yapılan yorumları görmezden gelip onlara yanıt vermezseniz, sizin hakkınızda çok
da iyi düşünmezler. Şöyle düşünün. Gerçek hayatta biri size bir soru soruyor ve siz
yanıt vermeyince karşı tarafın, sizinle ilgili ne düşüneceğini az çok tahmin edersiniz.
Buradaki olay da aynı. Elinizden geldiğince yorumları yanıtsız bırakmayın. Ayrıca
yapılan yorumlar olumsuz bile olsa, içerisinde hakaret ve benzeri bir şey yoksa
onaylayın. Olumsuz bir yorum bile yazmış olsalar, onları ve onların düşüncelerini de
önemsediğinizi göstermiş olursunuz.

 

7. Yazılarınızda kendinizden bahsetmek.


Yazılarınızda kendinizden çok fazla bahsetmeyin. Muhtemelen yazınızı okumaya
gelen kişiler çoğunlukla Google'dan arama yaparak gelen kişilerdir. Onlar sadece
kendilerini düşünürler. Sizin ne yaptığınızla çok fazla ilgilenmezler. Kendinizi
ziyaretçilerinizin yerine koyun ve yazılarınızı ona göre yazın.

 

Yazar Hakkında: Bu yazı Polat Büyükarslan tarafından Blog Hocam için yazılmıştır.

30 Mayıs 2012 Çarşamba

Blog Hocam’a Misafir Olmanın Faydaları

Misafir Blogculuk ( Konuk Yazarlık ) kavramı ile ilgili çok yazı yazdım ve yazmaya da devam ediyorum.Hatta daha çok blogcuya ulaşması için  belli başlı bilgileri Pdf formatında hazırladığım E-kitap’ta topladım.Tek amacım dünyadaki blogcular arasında çok yaygın olan bu olguyu ulaşabildiğim tüm blogculara yaymak.

 

Aslında bu konuyla ilgli yazdığım ilk yazılarıma neredeyse hiç reaksiyon almamıştım.İnsanlar benden misafir olmamı istiyorlar ancak kendileri başka bloglara misafir olmaktan kaçınıyorlardı.Zamanla insanların kafasına yatmaya başlamış olsa gerek ki bloguma yayınladığım misafir yazıların sayısı 9’a çıktı.

 

Blog Hocam’a Misafir Olmanın Faydaları

 

Türk blogcular arasında yaygın olan düşünce şu: “Kendi blogum duruken, yazımı neden başka bir blogda yayınlayayım?”.  Şimdi bu soruya ve “Blog Hocam’a neden misafir olayım?”  diye soranlara cevaben bir örnek vermek istiyorum.

 

Örnek olarak bloguma Yeni Blogcular Tarafından Yapılmaması Gereken 10 Şey ve Alexa Değerini Düşürmede Blog Yorumlamanın Etkisi başlıklı 2 adet makaleyle misafir olan Ehl-i Blog’u vereceğim.

 

Bildiğiniz gibi misafir yazı yazdığınızda yazının bir köşesine kendnizi tanıtabileceğiniz 1-2 cümle ve blogunuzun linkini yazarsınız.Ehl-i Blog’da blogum için yazdığı yazıların altına yazıyı kendisinin yazdığını belirtem bir cümle yazarak kendi bloguna link verdi.Peki bu işe yaradı mı?

 

Ehl-i Blog Analytics Raporu

 

Görmüş olduğunuz resim Ehl-i Blog’un Analytics raporlarına ait.Kendisinden rica ettim, o da sağolsun kırmayıp ekran görüntüsünü aldı ve bana gönderdi.Resimde de gördüğünüz gibi Ehl-i Blog bana yazdığı 2 adet yazı sayesinde Blog Hocam okuyucuları tarafından 678 kez ziyaret edilmiş.Sanırım bu resim Blog Hocam’a misafir olanların ziyaretçi trafiğindeki artışın ispatıdır.

 

Blog Hocam’a misafir olmanın faydaları sadece trafik sağlamakla bitmiyor.Ehl-i Blog’un yazdığı yazılardan birine 12, birine de 29 yorum yapılmış.Bu sayede okuyucularla etkileşime geçip sosyal çevresini genişletmesine de yardımcı olmuştur yazdığı yazılar.

 

Ehl-i Blog, Blog Hocam’a yazdığı yazılar sayesinde PageRank’i 4 ve Alexa değeri 140.000 civarında olan bir blogdan çok değerli bir dofollow backlink kazanmıştır. [ Değerleri Kontrol Et ]

 

Blog Hocam’a misafir olmanın faydalarını kanıtlarıyla gördünüz.Önümüzdeki günlerde dğer misafir yazarların da nasıl fayda sağladıklarını gösteren ekran görüntülerini paylaşacağım.

 

Blog Hocam, kurallara uygun yazılan her yazıya açıktır.Siz de Ehl-i  Blog ve diğer misafir yazarlar gibi Blog Hocam’a misafr olmak ve blogunuza değer katmak istiyorsanız dkikkat edilmesi gerekenleri okuyun, yazınızı yazın ve bloghocam@gmail.com adresine gönderin.

28 Mayıs 2012 Pazartesi

Yazı Başlığının Yanına Yorum Balonu Ekleme

Bugüne kadar 2 yazı yazarak bloguma misafir olan Fırat Yalçın temasını düzenlerken zaman zaman benden küçük yardımlar rica etmişti.Bunlardan biri de yazı başlığının yanında, o yazıya ait yorum sayısını bir yorum balonu içerisnde göstermekti.Bu detayın diğer arkadaların da işine yarayabileceğini düşündüm ve blogda yazmaya karar verdim.

 

Yazı Başlığının Yanında Yorum Balonu Ekleme

 

Öncelikle yorum balonunun görünümünü ve pozisyonunu belirttiğimiz stil kodları ekleyelim.Bunun için şablonunuzda ]]></b:skin> kodunu bulun ve hemen üstüne aşağıdaki kodları ekleyin:

 

.yorumbalonu {
    float: right;
    width: 48px;
    height: 48px;
    background: url(http://icons.iconarchive.com/icons/semlabs/web-blog/48/comment-empty-icon.png) no-repeat;
    font-size: 16px;
    float: right;
    margin-top: -15px;
    margin-right: 2px;
    text-align: center;
    position: float;
    text-align: center;
    padding-top:13px;
}

 

İlkinci olarak şablonunuzdan <b:if cond='data:post.link'> kodunu bulun ve bunu aşağıdaki kodlarla değiştirin.

 

<b:if cond='data:post.allowComments'>
<a class='yorumbalonu' expr:href='data:post.addCommentUrl' expr:onclick='data:post.addCommentOnclick'><data:post.numComments/></a>
</b:if>
<b:if cond='data:post.link'>

 

Şablonu kaydetmeden önce önizleme yapın ve çalışıp çalışmadığını kontrol edin.Eğer yazı başlığının yanında yorum balonu gözüküyorsa şablonu kaydedebilirsiniz.Her hangi bir sorunla karşılaşırsanız yorum bölümünden iletebilirsiniz.Kolay gelsin.